- Op het brandende vrachtschip voor de waddeneilanden staan bijna 500 elektrische auto’s, zo meldt charteraar van het vaartuig K Line.
- Vrachtschip Fremantle Highway vervoert in totaal 3783 nieuwe auto’s.
- Volgens een audiofragment is de brand ook ontstaan in een stekkerauto.
- Lees ook: Brandende elektrische auto’s op vrachtschip bij Ameland maken blussen extra lastig
Er zijn 498 elektrische auto’s aan boord van het brandende vrachtschip Fremantle Highway. Dat meldt K Line, de charteraar van het vaartuig. Eerder was er sprake van dat er 25 elektrische auto’s aan boord waren.
Het schip drijft nu 17 kilometer noord van Terschelling, meldde de Kustwacht vrijdagochtend.
In totaal zijn er 3783 nieuwe auto’s aan boord, zo blijkt nu uit nieuwe gegevens. Volgens Tom Hessels, adviseur energie- en transportveiligheid bij het Nederlands Instituut Publieke Veiligheid, maken brandende batterijen van elektrische voertuigen het “lastig” het vuur te bestrijden. Dat komt omdat een brandende batterij opnieuw kan ontsteken.
De kustwacht heeft de ladinglijsten volgens K Line “in een vroeg stadium” gehad. “Ik kan er nu niks over zeggen. Er zijn superveel auto’s aan boord, dat is sowieso een lastige situatie. We focussen ons nu op hoe de brand zich ontwikkelt, los van de aantallen. Bergingsmaatschappijen maken daar plannen voor, die laten zich adviseren door de brandweer. Met alles wordt rekening gehouden”, aldus een woordvoerster.
Na het ontstaan van de brand probeerden bemanningsleden de brand te blussen, maar dat lukte volgens de kustwacht niet. De brand ontwikkelde zich zeer snel. Zeven bemanningsleden zijn overboord gesprongen, de rest is met helikopters van de kustwacht van boord gehaald.
De brand op het vrachtschip ten noorden van Ameland kan nog dagen of misschien zelfs weken voortduren. Ook het bergen kan mogelijk zo lang duren. Volgens een audiofragment is de brand ontstaan in een stekkerauto.
Rijkswaterstaat 'houdt rekening met alle scenario's'
Rijkswaterstaat houdt nog steeds rekening met alle scenario's met betrekking tot het brandende vrachtschip bij de Waddeneilanden. Dat zegt een woordvoerder. "Gezien de ontwikkelingen nu, zou het mooiste zijn het schip te verplaatsen en zo snel mogelijk aan boord te komen", aldus de woordvoerder.
Op dit moment lijkt de rookontwikkeling minder te zijn. Ook de brand zelf lijkt minder te worden. Rijkswaterstaat houdt de situatie nog altijd nauwgezet in de gaten. Zo wordt er bijvoorbeeld met een vliegtuig van de Kustwacht gemeten hoe warm het in het schip is en hoe warm de buitenkant is. Dat is nog altijd te heet om aan boord te komen, zegt de woordvoerder.
"Aan de hand van deze gegevens zijn de bergers bezig met een plan. In eerste instantie moet er een sterkere sleepverbinding tot stand komen en moeten we bekijken hoe we aan boord kunnen komen."
Het is ook nog niet bekend waar het schip naartoe verplaatst wordt, maar dat zal een "veiligere locatie dan nu" zijn, zegt Rijkswaterstaat.
Op dit moment maakt het kustwachtvliegtuig nieuwe beelden van de huidige situatie van de brand. "Mensen moeten eerst aan boord kunnen om een meer solide sleepverbinding tot stand te brengen. Veiligheid is daarbij van groot belang", zegt de kustwachtwoordvoerster.
Schip had nog loods aan boord
Aan boord van het vrachtschip was een mogelijk Nederlandse of Duitse loods aanwezig. Dat zegt een woordvoerder van K Line, de charteraar van het vaartuig. Een loods leidt schepen veilig door het water en is bekend met de lokale omstandigheden en mogelijk risicovolle vaarplekken.
In totaal waren er 23 personen aan boord van de Fremantle Highway. 21 van hen hadden de Indiase nationaliteit, waarvan er één is overleden. Ook was er een zogenoemde 'superintendent' aan boord, een supervisor met de Duitse nationaliteit, aldus de zegsman.
Het is volgens K Line niet helemaal duidelijk waarom er nog een loods aan boord was, omdat het schip al enige tijd uit de haven was. Mogelijk was deze langduriger aan boord vanwege specifieke kennis van de vaarroute.